"De Nacht van Almere 2010"

De Nacht van Almere van 2010, de traditionele wedstrijd waar het in juli 2005 allemaal mee begon. De wedstrijd waarbij het doorgaans mooi weer was, soms wel iets minder, maar nooit zo erg dat je er van tevoren al een beetje tegenop zag. Ik kan me heugen dat het in 2006 zó warm was dat we overwogen om later te beginnen, maar dat is eigenlijk een soort luxe probleem.

Ik kan me namelijk niet heugen dat ik eerder al zo vaak van tevoren naar de diverse weersites heb gekeken, de weersvoorspellingen zagen er namelijk echt bedroevend uit. Nou is dat voor het vissen vervelend, maar helaas. Ik zat meer in over de aansluitende barbecue, dát werd op deze manier toch echt een probleem ................

Uiteindelijk zou het dus niet beter worden, en moesten wet letterlijk en figuurlijk maar over ons heen laten komen. En als dat nou het enige probleem was, dan viel het nog wel mee. Maar wat bleek? De hele vaart lag bezaaid met kroost, waterplanten en andere rommel, wat een toestand.

Zo'n wedstrijdje betekend voor mij een gezellig weekend, proberen een visje te vangen om in ieder geval de loting te ontlopen, en als het een beetje meezit meerdere visjes te vangen en de wedstrijd gewoon te winnen.

Op het moment dat het op werken gaat lijken wordt het allemaal wat minder, en ik zag de bui al helemaal hangen: continue rommel in de lijn, veel valse piepjes, dus veel inhalen en opnieuw ingooien. Wat een feest.

Bovendien zit dat wier vol met rare beestjes, en daar hou ik dus helemaal niet van. Ik heb een close-up van de foto hiernaast gemaakt, dan kan je zien wat ik bedoel. Klik maar even hier!!

Klik op de afbeelding hierboven.

Maar goed, eerst maar eens de loting. Net als de vorige keren kon er eenmalig een ander lot gekozen worden, en daar werd toch wel weer opvallend veel gebruik van gemaakt. Uiteindelijk wist iedereen waar hij aan toe was en konden we naar de stekken, de wedstrijd kon van start gaan.

Nou ja, voor iedereen, maar nog even niet voor mij. Ik was namelijk mijn rodpod vergeten, dus dat werd weer even snel heen en weer naar huis. Gelukkig woon ik in de buurt. Prettige bijkomstigheid was wel dat er 's morgens ook nog eens heel veel stroming stond in de vaart, en toen ik weer terug kwam was dat over. Mooie planning dus!

Het duurde niet lang voordat de eerste vis werd gevangen, het bleek Martin te zijn die hem op de mat had liggen. Een bijzonder mooie vis. Stevig, mooie staart, mooie kleur, helemaal goed dus. En nog een leuk gewicht ook. Vervolgens viel het stil, pas om 13:50 kwam de 2e vis op de mat. Het was Hans die hem had gevangen, en omdat hij minder zwaar was dan de vis van Martin bracht het hem naar de tweede plek.

9.30 uur: Martin, 15.6 pond en 77 centimeter

13.20 uur: Hans, 10 pond en 71 centimeter

13.35 uur: Ben, 12.8 pond en 77 centimeter

13.40 uur: Ben, 9.8 pond en 71 centimeter

Vervolgens was het Ben (foto's boven) die een dubbelslag maakte. Hij ving kort achter elkaar 2 schubs, en met een totaal van 22.6 pond kwam hij daarmee binnen zeer korte tijd op de eerste plek te staan. En dat is lekker natuurlijk, het geeft de burger moed.

Mounir was de volgende met een mooie schub van 12 pond, gevolgd door Mark met een schub van 6.8 pond. Het was op dat moment met 6 vissen zeker niet wild, maar de nacht moest nog komen, en misschien ging de vis dan wel los.

19.30 uur: Mounir, 12 pond en 68 centimeter

20.05 uur: Mark, 6.8 pond en 65 centimeter

Maar de vis ging op dat moment nog niet los, in tegenstelling tot het weer: wat hebben we een regen gehad, zeg! Hoosbuien, ik heb hagel gezien, harde wind, onweer en bliksem ......... ik vind het echt opvallend dat er geen enkele deelnemer voortijdig is vertrokken, want deze weersomstandigheden in combinatie met de toestanden in het water maakten er nou niet echt een feest van.

Ik heb even een kort filmpje van zo'n regenbui gemaakt:

Maar gezien de foto's die ik van sommige deelnemers kreeg toegestuurd kan je zien dat de stemming er her en der toch nog wel goed inzat, ondanks alle narigheid en frustratie. Zomer in Nederland ...........

En dan natuurlijk nog de gebruikelijke fluiters veroorzaakt door een passerende boot .......... Misschien lag de lijn door het wier niet diep genoeg, wie zal het zeggen!! Sommigen gingen tijdelijk op zijn 'Duits' verder, de toppen hoog in de lucht om zo precies over het wier heen te kunnen vissen, anderen lieten een extra toploodje voor de kant zakken. Allemaal opties, het bleef behelpen.

Maar het blijft natuurlijk een viswedstrijd, dus dan willen we toch voornamelijk vis op de mat zien. Rene ving tussendoor nog een mossel, wel leuk maar helaas "zero points", en pas in de avond was het wederom Mounir die een schub wist te landen. Dit bracht hem met 24,5 pond voor dat moment aan de leiding van de wedstrijd.

20:15: Rene, een mossel van 12 gram en 11 centimeter

21.30 uur: Mounir, 12.5 pond en 70 centimeter

Maar daarna ging Hans los. Laat in de avond én 's nachts wist hij een schub te landen, waarmee zijn score op 3 vissen met een totaalgewicht van 36.8 pond kwam te staan. Dat zag er goed uit. Zelf had ik de hengels allang op het droge en lag ik heerlijk te knorren in de slaapzak, ik werd namelijk dol van die valse piepjes en besloot mezelf op te laden voor een inhaalrace in de ochtend. Ik weet het, het is zwak, maar op deze manier klinkt het nog wel aardig, toch?

23.00 uur: Hans, 12.2 pond en 72 centimeter

00.30 uur: Hans, 14.3 pond en 76 centimeter

De laatste vis van de wedstrijd werd gevangen door Martin, de  eerste en enige vis van hem en zijn vismaat kwam er om 6.15 uur uit en woog precies 15 pond, best een aardige vis dus. Het bracht hem en zijn maatje Dicky in 1 keer naar de vijfde plek, en zo zou het ook blijven. De rest van de dag werd er helaas helemaal niks meer gevangen.

En dus zat het wedstrijdgedeelte erop en konden we ons klaar gaan maken voor de prijsuitreiking en de bijbehorende BBQ. We besloten om het toch maar onder een viaduct te gaan doen, de weersvoorspellingen waren nog steeds niet best, dus het moest maar zo. Wel jammer, voor hetzelfde geld lig je heerlijk in het zonnetje ....... Maar je hebt nou eenmaal niet alles in eigen hand.

06.15 uur: Martin, 15 pond en 77 centimeter

De prijzentafel was voor de Nacht van Almere 2010 weer ook deze keer weer samengesteld door "De Snoekbaars", en het zag er ook deze keer weer heel mooi uit. Mooie hengels, piepers, tassen, pouches, kacheltjes, molens, noem maar op. Ik vind dat Chris er ook deze keer weer een mooie prijzentafel van heeft gemaakt.

Inmiddels was de BBQ ook gearriveerd, en om vooral niet te veel last van de wind te hebben had Henry zijn bestelbus als een soort windscherm onder de brug gezet. Dat bleek een prima oplossing, op deze manier zag ik het weer wat zonniger in ondanks dat de zo er niet was. Er werd in ieder geval weer even heerlijk bijgepraat en kwamen alle emoties van het weekend eruit.

Helaas moest ik de gezelligheid even onderbreken, het was tijd voor de prijsuitreiking. Hans had deze editie van de NVA gewonnen, en toch wel met enige overtuiging denk ik. Zijn maat moest helaas iets eerder weg, dus Hans koos namens zijn team een mooie prijs. Hij koos voor de 2 Shimanohengels, een hele mooie prijs.

De tweede prijs was voor de debutanten Mounir en Mitchell, zij kozen voor 2 mooie Fox Horizon rod pods. Frank en Ben eindigden als derde, en zij kozen voor de shimano tribal kleding,

Op de vierde plek eindigde Martin en Willem, zij kozen voor een paar mooie tassen. Als vijfde eindigden Dicky en Martin die hun keuze mochten maken, zij kozen voor 2 mooie penmolens.

En tot sloten waren Mark en Ruud aan de beurt, zij waren het laatste team wat vis had gevangen, en dus hadden ook zij met deze vis de loting ontlopen. Zij kozen eveneens voor 2 mooie rodpods, het merk is me ontschoten.

En dat waren dan de mannen die hun prijs verdiend hadden, hoewel ik eigenlijk wel vind dat iedereen deze keer zijn prijs verdiend heeft, zeker als je kijkt naar de omstandigheden waarin deze wedstrijd heeft plaatsgevonden. Ik vond het eigenlijk qua randverschijnselen eigenlijk gewoon een dramatisch weekend,  gelukkig maakt de gezelligheid na afloop altijd weer een heleboel goed. En deze keer was het niet anders.

De zwaarste vis.

Maar voordat we de resterende prijzen prijzen gingen verloten werd eerst de vanger van de zwaarste vis door Arie van Flevobaits in het zonnetje gezet. Flevobaits had voor de zwaarste vis wederom een prijs van 5 kilo boilies beschikbaar gesteld

Martin was degene die deze keer de zwaarste vis had gevangen, zijn schub van 15,6 pond bleek genoeg voor deze extra prijs.

Hierna gingen we dus de overige prijzen verloten onder de resterende deelnemers, hieronder zie je de volgorde en de prijzen die men gekozen heeft. Waarbij ik zeker nog wel even wil vermelden dat mijn vismaat van deze wedstrijd niet alleen heel lekker kan koken, maar ook heel goed lootjes kan trekken. Hij moet alleen nog leren hoe je een visje vangt . Maar tweede worden bij de loterij? Helemaal goed Wilco.

Aansluitend aan de Nacht van Almere: de barbecue.

Omdat gebleken is dat het een succes is, sloten we ook deze wedstrijd af met een barbecue, en dat was echt weer uitstekend geregeld door onze favoriete keurslager. Voor een aantrekkelijke prijs lekker vlees, sausjes, stokbrood, salade en kruidenboter. En daarbij een gasbarbecue, ideaal. Zoals gezegd was het succes deze keer mede te danken aan de bus van Henri, die uitstekend dienst deed als windscherm (en daarom speciaal voor Henri een beetje sluikreclame). Hiermee was de Barbecue in ieder geval gered. Maar ook met dank aan Dauw, de vrouw van Arie, die zo vriendelijke was om ook deze keer als BBQ-dame op te treden. Helemaal top.

Dat brengt me dan uiteindelijk weer bij het dankwoordje aan een paar mensen die mij deze keer terzijde hebben gestaan met diverse dingen. Om te beginnen Rene, die weer al het kopieer en plakwerk voor zijn rekening heeft genomen. Vervolgens Gaby die geholpen heeft het parcours uit te zetten en Jannic voor de assistentie bij de loting. Dan een aantal vrijwilligers voor het wegen: Johan, Henri, Arie, en niet te vergeten de vrijwilligers van het KCA-Forum Henk, Marc, Michael en Eddy: helemaal top heren, dat scheelt mij een hoop gedoe. En tot slot zoals gemeld Dauw nog bedankt voor het bedienen van de barbecue.

Probleem als je mensen gaat bedanken is overigens dat je dan ook wel eens mensen vergeet, en dat hoor ik dan graag natuurlijk.

NB: om maar even misbruik van het kijkersaantal te maken:

1) er zijn nog een aantal koppels die nog niet betaald hebben voor de wedstrijd van september, willen jullie dat zsm

in orde maken? Eventueel donderdagavond, want dan:

2) aankomende donderdag hebben we een SKP meeting in buurthuis Het Forum, ik hoop natuurlijk op een grote

belangstelling. Het wordt sowieso een gezellige avond, dus kom vooral langs. Zaal open om 19:30, we willen

beginnen om 20:00 uur.

Tot slot dan nog de officiële uitslag:

wie: steknummer: aantal: totaal gewicht: totaal lengte: