"De karpermarathon van 2010"

De marathon van dit jaar kenmerkte zich al door de bijzondere manier van inschrijven, de inschrijving was namelijk gekoppeld aan de schoonmaakdag van 2010 die we op 27 februari hadden georganiseerd. Of ik dit volgend jaar wr zo doe weet ik nog niet, de schoonmaakdag was sowieso erg leuk, dus ik denk dat de extra prikkel voor vrijwilligers niet meer nodig is. In tegenstelling tot de laatste jaren heb ik dit jaar de Tureluurweg weer in het parcours opgenomen, en hadden we deze keer plaats voor 14 koppels.

De loting verliep soepeltjes, en ook bij deze loting mocht men net als bij de wedstrijd in maart 1 keer een andere stek kiezen als de stek die het eerst geloot was niet beviel. Het viel hierbij op dat het gedeelte bij de Noorderplassen zeker niet populair was, terwijl het toch een mooi gedeelte is. Stek nummer 11 is volgens mij wel 5 keer teruggelegd! Misschien moeten we toch eens kijken of we daar in de toekomst wat anders mee kunnen doen, maar andere gedeeltes vinden valt niet mee. De ruimte is er wel, maar de Hoge Vaart wordt als je naar het noorden gaat steeds smaller. Het traject langs de Tureluurweg werd trouwens gelukkig wel goed ontvangen, alleen konden we daar maar 2 koppels kwijt, hoewel 3 koppels misschien ook wel zou kunnen. Maar goed, dat is dan weer iets voor volgend jaar om nog eens goed over na te denken.

Na de loting ging iedereen snel naar de stek, de wedstrijd kon beginnen. Nou zijn er mensen die volledig vertrouwen op de door hun gebruikte aassoorten, er zijn mensen die heilig geloven in de juiste strategie, maar er zijn blijkbaar ook mensen die hun heil zoeken bij een mascotte, zoals Johan.

Volgens mij hangt daar n van de zeven dwergen, en misschien dat deze mascotte hangend aan de rodpod in het verleden wel zijn nut bewezen heeft, deze keer was het resultaat minder, dus ik betwijfel of we deze mascotte ooit nog terug gaan zien. Maar over de resultaten later meer, eerst maar gewoon bij het begin beginnen.

De marathon staat er om bekend dat er doorgaans niet zo heel veel gevangen wordt, en dat het meestal een weekend is waarbij gezelligheid en lekker eten hoog op de verlanglijst staat. Over de gezelligheid hoor ik eigenlijk nooit klachten, en met het eten zit het doorgaans ook wel goed, het valt altijd op dat ik daar wel n of meerdere foto's van terugzie. En dat is natuurlijk altijd leuk.

Overigens was het deze keer wel weer zuchten en puffen. Jjongejonge wat was het warm, en dat was overigens niet de eerste keer met de marathon. We hebben al meerdere keren meegemaakt dat het tijdens de marathon zo warm is dat je de hele dag op zoek bent naar schaduw, en deze keer was dat niet anders. Op zich wel lekker, de hele dag regen moet je ook niet aan denken, maar misschien was het deze keer wl weer iets teveel van het goede. Maar ach, als ik nu naar buiten kijk zie ik een grauwe lucht, regen en wind, dus eigenlijk hoor je mij verder niet klagen. Met een goede parapluie en een grote koelbox sla je jezelf er wel doorheen. Gelukkig was het in de avond wel aangenaam, en viel het met de muggen bij ons in ieder geval erg mee.

Maar hoe zat het met de vangsten, werd er eigenlijk uberhaupt wel gevangen? Overdag kwam er geen vis op de kant, maar gelukkig werd er 's nachts wl vis gevangen. Totaal kwamen er de eerste nacht 3 vissen op de mat. De eerste 2 werden gevangen op de Watersnipweg, en de gelukkige vanger was Rene. De eerste schubkarper ving hij om 2:25 en woog 10 pond, de tweede ving hij om 3:15 uur en woog 12 pond.

Maar ook op het traject bij de Noorderplassen werd vis gevangen, het was Dave die daar als eerste een karper wist te verschalken. Met 9 pond een bescheiden vis, maar wel een die mee telde, en wat er ook zou gebeuren, Dave en Chris hoefden niet te loten.

Even voor de statistieken is het misschien leuk om te vermelden dat Dave en Chris op stek 11 zaten. Precies, het nummer wat een keer of 5 is teruggelegd tijdens de loting ................

Verder gebeurde er de eerste nacht nergens wat, pas in de ochtend kwam er weer vis op de mat, deze keer vanaf de Groenlingweg.

Het waren Dennis en Jeroen die ook hun vissen wisten te vangen. Dennis ving de eerste 's morgens om 7:15 uur, een leuke schub van 12.6 pond. En nog geen kwartier later was Jeroen aan de beurt, hij ving eveneens een schub, en deze woog 13.6 pond. Hiermee stonden de heren aan kop, want verder werd er die nacht en ochtend niks gevangen. En omdat de eerste nog op de mat lag konden ze mooi samen op de foto. Overigens ving Dennis ook nog een tweetal snoekjes op een stukje kunstaas, waarvan er eentje op de foto ging. De volgende vis zou pas in de avond weer op de mat komen .........

Overdag werd er dus niks gevangen, en gezien het weer was dat misschien ook niet zo vreemd. Het was echt warm, wl met een lekker zonnetje, maar met heel weinig wind. Echt weer om even lekker in je bootje rond te dobberen en om op de fishfinder te kijken of er misschien nog een visje te ontdekken viel.

Ik heb dan ook heerlijk een beetje rond geroeid, maar zag weinig vis op het scherm. Wel kon ik door het diepteverloop ons plan voor overdag een beetje aanpassen, maar wat we ook probeerden, het mocht niks opleveren. Er kwam bij ons geen vis op de mat, en bij de overige koppels overigens ook niet. Het was echt een dag om naar het strand te gaan, en niet om achter de hengels te zitten.

Maar aan de andere kant: het was zeker geen dag om te werken, niet bij de baas, maar eigenlijk ook niet op de stek. Lekker onderuitzakken en genieten van de omgeving, dat was het credo van de dag. En dat hebben wij dan ook gedaan, net als alle andere deelnemers heb ik begrepen. Tegen de avond ging echter de telefoon, het was Rody die samen met Mark op de Tureluurweg zat. Zij hadden een vis, en dat werd wel een keer tijd ook. Het ging om een schub van 14.2 pond, dus een aardige vis. Maar ook de volgende vis kwam van hun stek af, om 0:15 uur werd de tweede vis geland. Een schubje van 6.8 pond, dus wel een hl kleintje, maar ach, ze zaten weer volop in de race, en dat is natuurlijk goed voor een portie 'gezonde' spanning.

Vervolgens bleef het op de stek van Mark en Rody even druk, want er werden nog 2 vissen op rij geland. De eerste was een schub van 8.4 pond en werd om 2:45 gevangen, de volgende was een schub van 9.2 pond, en die werd om 3:30 uur gevangen.

Hiermee hadden de heren dus 4 vissen op de mat, en stonden ze stevig aan kop met 38.6 pond. De tweede plek was op dat moment voor Dennis en Jeroen met 26.2 pond, de derde plek voor Rene en Jacqueline met 22 pond, en de vierde plek voor Dave en Chris met 9 pond. Maar het was nog niet voorbij ............

Want 's morgens om 7:00 uur wist Dennis de derde vis voor zijn team te vangen, en ondanks dat hij maar 7.2 pond woog kwamen Dennis en Jeroen met 33.4 pond toch aardig in de buurt van Mark en Rody. De spanning was weer helemaal terug. Ik besloot dat zo te houden door geen info over de vangsten meer te verstrekken, een beetje spanning kan nooit kwaad, zeker niet als je volop meedoet.

Overigens bleek dat Dennis 's nachts ook nog een vis had gevangen en deze even in een bewaarzak had gedaan tot de ochtend. Nou is het wel handig dat je zo'n zak dan dichtdoet, en dat had hij niet helemaal goed gedaan. Dus 's morgens hing alleen de zak nog in het water, en dat was natuurlijk jammer (en vooral ook zr onhandig).

Verder werd er niks meer gevangen, en tijdens het opruimen kon ik nog even dit plaatje schieten van Mark en Rody die vrijdag vanaf de loting met de boot naar de stek waren gevaren. Omdat ze n de wedstrijd vanaf de Tureluurweg helemaal terug moesten varen naar de Noorderplassen voor de prijsuitreiking waren ze iets eerder gestopt. Op dat moment wisten ze nog niet dat ze de wedstrijd gewonnen hadden, en dat is alleen maar leuk volgens mij. Dus voortaan de laatste dag geen info meer over de tussenstand, ga maar lekker zweten allemaal hahaha. Want het is natuurlijk een wedstrijd, en als ik aan een wedstrijd meedoe wil ik ook winnen, en ik neem aan dat dt voor iedereen geldt. En dan is een beetje spanning aan het einde alleen maar leuk volgens mij. Toch??

Overigens even voor de duidelijkheid: ik wil wel winnen, maar vind het ook niet erg als ik verlies. Als ik maar een lekker weekend heb gehad, dat is het enige wat cht telt. Om 13:00 uur was de wedstrijd afgelopen, en konden we dus gaan verzamelen aan de Noorderplassen voor de prijsuitreiking. De prijzentafel was voor de marathon van 2010 weer samengesteld door "De Snoekbaars", en het zag er ook deze keer weer heel mooi uit.

Er lagen mooie Fox Euro Warrior hengels, de nieuwste Shimano baitrunners, swingersets, onthaakmattten, camouflagejassen, piepersetjes, stoeltjes en nog wat dingen, dus er was weer keus genoeg. Helaas moest er ook deze keer weer geloot worden voor de meeste prijzen, maar liefst 9 koppels wisten niet n vis te vangen.

Allereerst begonnen we natuurlijk weer met het huldigen van de winnaars van deze keer, het waren Rody en Mark geworden. Vorig jaar was dat al net zo, dus blijkbaar doen ze toch wel iets goed. Misschien horen we ooit nog eens wat het geheim is. Ze kozen in ieder geval voor de Fox Euro warrior hengels, een goede keuze dacht ik zelf.

Op de tweede plaats eindigden Dennis en Jeroen, zij kozen voor de Shimano baitrunners. Rene en Jacqueline kozen de swingerset van Fox, eveneens een mooie prijs natuurlijk. En al deze koppels hadden het verdiend, zij hadden immers vis gevangen.

Net als Dave en Chris (foto linksonder), k zij hadden een vis en kozen voor de pieperset met draadloze afstandbediening. Vervolgens kwamen degenen die niet in staat waren gebleken om ook maar een klein visje te vangen middels de bekende loterij aan de beurt, en zowaar pakte mijn maat voor de verandering eens een keer een knap lotnummer, zodat wij de eerstvolgende waren die een prijs konden uitkiezen. Wij kozen voor de Fox stoeltjes.

Wilco en Frank waren de volgende gelukkigen, zij kozen na enig overleg voor de tentkacheltjes. Hierna kwamen Johan en Henri aan de beurt, zij namen de jassen met camouflage print.

Hans en Wesley kozen voor de JRC onthaakmatten, en Gaby en Raymond voor de picknickset.

Marlon en Joop namen het volgende piepersetje, en Marc en Remco kozen voor de kleine onthaakmatjes

Tot slot was er voor Marvin en Stefan nog een mooie tas, en gingen Ben en Alex naar huis met de JRC pouches. De overgebleven prijs (een kooktoestel op gas) ging met Johan mee richting Veenendaal, en komt terecht bij Michel die helaas door privomstandigheden moest afzeggen.'

Al met al heb ik een heerlijk weekend gehad, en naar wat ik heb begrepen heeft iedereen het wel naar de zin gehad. Wederom weer niet veel vis op de mat, maar ach, op deze manier doe je wl tot de laatste minuut mee voor de prijzen, en dat is ook wel weer leuk natuurlijk. Op naar de volgende wedstrijd maar weer!!