"De karpermarathon van 2009"

Net als vorig jaar was ook de Marathon van 2009 binnen de kortste keren weer volgeboekt, en net als de voorgaande edities gingen we ook nu weer met 12 koppels van start. We wilden er wederom voor zorgen dat er voldoende ruimte tussen de stekken zat, en mede daarom hadden we het parcours weer in 3 stukken verdeeld. In tegenstelling tot de voorgaande jaren waren de weersomstandigheden nu iets milder, alleen voor de zondag was wat regen voorspeld. Op zich niet zo erg, maar deze keer zouden we afsluiten met een barbecue, dus we hoopten er maar op dat de regen tot laat in de middag weg zou blijven.

Net als de voorgaande jaren waren ook deze keer de stekken weer met bordjes, flyers en lint afgezet, zodat iedereen nŠ de loting heel gemakkelijk zijn of haar plek kon vinden. Een goede vriend van mij, die overigens niet met de wedstrijd mee deed, heeft voor ons de geplastificeerde flyers verzorgt, dus bij deze nog bedankt Rob!

Direct na de loting werden er telefoonnummers uitgewisseld, want deze keer was het verplicht "wegen bij de buren". Toen dat allemaal geregeld was vertrok iedereen naar zijn stek, en kon begonnen worden met het opbouwen van het kampement, want als je 2 nachten gaat vissen wil je toch wel een enigszins comfortabel onderkomen hebben. Toch merk je dan dat de ťťn daar heel wat meer eisen aan stelt als de ander. De ťťn mag graag een grote tent opzetten, anderen kruipen het liefst achterin een bestelbus, en weer anderen nemen genoegen met een stretcher onder een plu. Zelf heb ik deze keer bij een andere deelnemer gelogeerd, en eigenlijk is dat ook wel prima bevallen. Ik ben nog nooit zo snel klaar met opruimen geweest.

We begonnen de eerste avond rustig, er waren geen vangstmeldingen, maar echt vreemd is dat niet. Gebleken is al bij eerdere edities dat de Hoge Vaart nou eenmaal een lastiger water is dan de lage Vaart, dus grote vangsten werden bij voorbaat al niet verwacht. Maar goed, het kan natuurlijk ieder jaar weer anders zijn ...........

Zaterdagochtend om 4:30 uur ging mijn telefoon. Het duurde even voordat ik weer wist waar ik was en voordat ik hem gevonden had, maar toen dat gelukt was deelde degene aan de andere kant van de lijn (Jacqueline) mij mede dat er op stek 12 een vis was gevangen.

Hartstikke leuk natuurlijk, alleen was het de bedoeling dat zij de deelnemers op stek 11 wakker zou bellen om het wegen en meten te verzorgen, en deze keer mij dus niet. Maar goed, toch wel leuk om te weten dat er vis was geland, nu alleen weer proberen om in slaap te komen ..........

Niet veel later ging weer de telefoon, deze keer was het Rene. Dat hij belde had een goede reden, er was namelijk een volle zandschuit in aantocht, en zo'n boot is in staat om alle lijnen mee te slepen, dus het was wel prettig dat hij ons even waarschuwde. Toen de boot in aantocht was heb ik alle andere deelnemers gebeld, zodat iedereen tijdig zijn spullen kon redden. Nog bedankt Rene.

Verder gebeurde er de hele dag niks, dus de stemming zat er bij Rene en Jacqueline goed in. Iedereen doet mee omdat het gewoon leuk is om mee te doen, maar hoe je het ook bekijkt, het blijft natuurlijk een wedstrijd. En als je dan toch meedoet, en je ligt op kop, dan wil je natuurlijk winnen ook. Maar ja, dan duurt zo'n wedstrijd ineens wel heel erg lang, en wordt het toch wel wat spannend.

Ze waren echter wel zo reŽel om in te zien dat er nog een lange nacht aan zat te komen, en hoewel de eerste nacht dus slechts 1 vis opleverde, zou het toch niet zo zijn dat er de 2e nacht ook niks gevangen werd? Maar aan de andere kant, het blijft Hoge Vaart, altijd lastig.

Ondertussen op de Groenlingweg .........

Ook hier bleef het rustig, de wakers (sommigen maken er ook echt iets bijzonders van) bleven roerloos hangen. Alles werd uit de kast gehaald, maar er gebeurde niks. Ik heb begrepen dat er wel veel brasem is gevangen, maar dat was in alle gedeeltes het geval. En ja, brasems tellen nou eenmaal niet. Het was in ieder geval lekker weer, en dat is natuurlijk ook prettig.

De enige die in hun vuistje lachten waren Rene en Jacqueline, hoewel ze er nog steeds van overtuigd waren dat er 's nachts ergens wel vis gevangen zou worden............

En inderdaad, het heeft lang geduurd, maar om 2:30 uur werd er op 2 verschillende gedeeltes een vis gevangen. Mark ving op stek 1 een schubkarper van 10.4 pond en 72 centimeter. Geen gigant, maar voorlopig groot genoeg. Hoewel ....... bijna tegelijkertijd ving Marco op stek 9 een schub van 12.8 pond en 72 centimeter. Hierdoor verkaste Rene in een keer naar de derde plek, nam Marco de koppositie over, en kwam Mark op de tweede plek.

Maar ook dat duurde niet lang. Om 4.00 uur ving Mark wederom een vis, deze keer eentje van 10.89 pond en 73 centimeter. Hiermee nam hij de koppositie over van Marco met een totaal van 21.2 pond. Er werd in ieder geval vis gevangen.

Maar helaas bleef het daar ook bij, er werd verder niks meer gevangen. Op zich wel een erg matig resultaat, en hoewel de Hoge Vaart wat minder bezet is hebben we het nog nooit zo rustig gehad. Maar ach, zoals ik al vaker heb gezegd, bij deze wedstrijd zit iedereen tot het einde toe volop in de race. En het hoeft natuurlijk niet altijd eenvoudig te zijn.

Om 13:00 uur was de wedstrijd afgelopen, en konden we gaan verzamelen aan de Noorderplassen voor de prijsuitreiking en de aansluitende barbecue.

De prijzentafel was voor de marathon van 2009 weer samengesteld door "De Snoekbaars", en het zag er ook deze keer weer heel mooi uit. Mooie hengels, tentjes, stoelen, stretchers, noem maar op. Het zag er weer pico bello uit Chris, super!

Allereerst begonnen we natuurlijk met het huldigen van de winnaars van deze keer, het waren Rody en Mark geworden, die met 2 vissen dit weekend de beste waren. Gefeliciteerd mannen, goed gedaan!

Mark en Rody kozen de JRC stretchers, een hele mooie prijs. Op de tweede plek waren Marco en Ron geŽindigd, zij kozen voor een Fox Horizon rodpod. En op de derde plek dan toch Rene en Jacqueline, die een zeer (ont)spannend weekend achter de rug hadden. Zij kozen voor de JRC stoeltjes, een bijzonder mooi model mťt armleuning. Ze hadden hem verdiend. Tot zover de deelnemers die op eigen kracht een prijs hadden gewonnen.

Vervolgens werd het dan weer een loting voor de overige prijzen, en dan is het een kwestie van geluk hebben of niet. Als eerste waren Rob en Arie de gelukkigen, zij kozen voor een Fox katapult, gevolgd door Chris en Dave, die beiden een mooie Shimano Forcemaster hengel kozen. Toch wel apart dat de tent er nog niet uit was, dat was toch eigenlijk een hoofdprijs.

Maar de volgende loterijwinnaars waren Rinus en Bep, en zij kozen dan toch voor de tent. Dat leverde het volgende mooie plaatje op.

Dennis en Dennis kozen voor de camouflage kleding, en Wilco en Frank waren blij met de monkeyclimbers op rvs houders, die je zo aan de rodpod kan bevestigen. Henk en Danny kozen voor de Shimano molentjes, Mark en Ruud namen een emmer met pellets.

Tot slot was er voor Martijn en Johan nog een mooie complete rigwallet, en bleef er voor Marcellino en Josh een deegspuit over.

Aansluitend aan de marathon: de barbecue.

Nu de prijsuitreiking erop zat konden we verder met het laatste gedeelte van de marathon, de barbecue. In totaal hadden maar liefst 18 deelnemers er voor gekozen om hieraan deel te nemen. En de barbecue was echt voortreffelijk geregeld, daarvoor zeker even een woordje van dank aan Henk en Danny.

Zij hebben voor ons geregeld dat we voor slechts 7 euro de man een buffet kregen met vlees, sausjes, stokbrood, kruidenboter en vlees. En bovendien was er ook nog een grote gasbarbecue bij, super!

Het was een hele relaxte manier om nog even bij te praten over het weekendje Hoge Vaart. Dat de marathon een blijvertje is mag duidelijk zijn, alleen de locatie geeft nog wel eens wat stof tot spreken. Mede hierdoor blijven we zoeken naar een andere locatie, in het KCA-cafť heb ik hiervoor een topic geopend in de rubriek `wedstrijden KCA`. Iedereen kan hier zijn of haar ideeŽn kwijt, dus als je iets weet horen we het graag. En het mag natuurlijk ook via PB of mail.

En dan nog even het weer, ze zeggen wel eens dat je krijgt wat je verdiend. Dat was dus inderdaad zo deze keer. We hebben het droog gehouden totdat we weer thuis waren, dus gelukkig konden we de barbecue droog afsluiten. En die barbecue, die houden we erin. Die is ons in ieder geval uitstekend bevallen. Verderop op deze pagina vind je overigens nog een verslag geschreven door Jacqueline, zeker de moeite waard om even te lezen.

Tot slot dan de officiŽle uitslag (brasems ook deze keer niet meegerekend):

wie: steknummer: aantal: totaal gewicht: totaal lengte:
1e plaats Rody en Mark 1 2 21.2 pond 145 cm
  Ruud en Marc 11 0
  Martijn en Johan 3 0
  Marcellino en Josh 2 0

Tot zover maar weer, alleen tot slot nog zoals geschreven een heel leuk verslag van Jacqueline, wat ik jullie natuurlijk niet wil onthouden.

Jos.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ons weekendje Marathon karper vissen 2009

vrijdag 5 juni 2009 waren we helemaal gereed voor de marathon, minder mooi weer verwacht, maar toch we gingen ervoor!!. half vijf gingen we lootjes trekken voor de stekken.....en ja hoor wij hadden stek nr 12 uitgerekend de Noorderplassen waar niemand eigenlijk wil zitten...afijn wij vol goede moed uitpakken en maar zo snel mogelijk onze bungalow (lol) opzetten voordat het mocht gaan regenen.

we hebben heerlijk buiten gezeten tot half elf, toen onze tent ingedoken......en wat was het koud brrrrrrrrrr als een eskimo zat ik ingepakt......en ja midden in de nacht begon het gelazer al....pieper ging....bed uit.....BRASEM....EEN WINDE.....NOG EEN BRASEM..bij de 3e brasem had ik zoiets, ik blijf liggen haha Rene kan het wel alleen af,daar kom ik me bed niet meer voor uit hihihi...eindelijk in diepe slaap gevallen schrik ik wakker....jacqueline! riep Rene (bleek ie al 3 keer geroepen te hebben grinnik grinnik)ik strompel slaapdronken die tent uit ga ik daar toch op me plaat (struikelde over een flapje van onze nieuwe tent in pikkedonker)

Rene had zijn net nodig want jawel.... een Karper aan de haak, nu moest ik bellen en aan stek nr. 11 doorgeven zodat die konden komen wegen en meten...nog steeds niet helemaal bij me positieven bel ik dus het in geprogrammeerde nr. van onze buren van stek 11 (althans dat dacht ik hahaha) krijg ik daar Jos aan de lijn (stond specifiek in de brief _niet_ bellen tussen 23.00 en 08.00 voor het doorgeven van gevangen karper) foutje bedankt!!!!..ik half struikelend in het donker op zoek naar dat nr van onze buren...hoor ik JA GA FF LEKKER OP ME HENGEL STAAN...whhahaha (niets aan de hand gelukkig, maar owee haha kom niet aan de hengels van Rene) en dat allemaal slaapdronken, uiteindelijk kwam de buurjongen Mark (half wakker/half slapend) wegen en hadden we een mooie karper van

9 pond aan de haak om 4.30.......wat een nacht! zaterdag morgen een heerlijk zonnetje en gebroken dacht ik ff lekker op mijn stretcher liggen in de zon weg dompelend...heerlijk, kwam Jos ook nog ff buurten en bleek dus dat wij op dat moment de enigste waren die gevangen hadden en dus op 1e plaats, maar ja we hadden nog een dag/nacht te gaan dus kon van alles gebeuren. zaterdag avond rond 22.00 uur....nog steeds niets gevangen door de andere (dus rene en ik al tegen elkaar......het zou toch niet zo zijn dat er niets meer gevangen wordt....we zitten met 12 koppels x 4 hengels= 48 hengels en maar 1 karper gevangen tot nu toe. werd wel spannend een gezonde spanning hoor want we hebben ontzetten genoten van het

mooie weer,Douw (de vrouw van Arie) kwam ook nog ff buurten en tot half 12 hebben we buiten gezeten...toen de tent in heeeeeeerlijk geslapen (helaas geen runs gehad die nacht) zondag morgen, bijna het einde van de wedstrijd........kijken hoe de stand er voor stond.....gelukkig (minder voor ons lol) er was toch nog wat gevangen koppel Marco/Ron hadden er 1 en koppel Mark/Rody hadden er 2, uiteindelijk zijn we dus 3e geworden, heel blij mee hoor!! en gingen met een mooie prijs naar huis.

na de prijsuitreiking rond half twee ongeveer gingen we nog gezellig bbq met de meeste mensen en nog ff na praten over een toch wel geslaagd weekendje Marathon Karper vissen, ondanks dat er niet veel gevangen is 4 stuks, hebben we ontzettend genoten!!!! op naar de volgende wedstrijd!!!