"KCA goes Abbey: 22 maart 2013"

Na de geslaagde KCA wedstrijd op Abbey (fox Lake) in 2012 wisten we 1 ding zeker: er moest een vervolg komen. Vraag was dan alleen of het Fox moest worden of misschien toch liever Heron? Of zou het lukken om ze beide vol te krijgen, dat zou helemaal wel grappig zijn. De inschrijving liep als een speer, en eigenlijk was er al snel geen twijfel meer dat beide meren deze keer vol zouden komen. Natuurlijk hadden we zoals gebruikelijk wel weer de nodige afmeldingen of lieden die zich wel aanmelden en dan niks meer laten horen (alsof ik niks beters te doen heb) maar uiteindelijk hadden we dan toch de benodigde 32 deelnemers (mede dankzij Jeroen) en konden beide meren afgehuurd worden.

Vervolgens moesten we dan nog wel een maand of 5 wachten voordat het eindelijk zover was, en uiteraard schiet dat dan ook niet op, maar uiteindelijk was het dan zo ver: donderdagnacht 21 maart! Wilco en Gaby waren keurig op tijd bij mij, en nadat we snel mijn spullen bij Gaby in de bus hadden gepropt konden we beginnen aan de reis. En met een navigatieapparaat moet het toch makkelijk te vinden zijn, maar omdat Gaby al vaker was geweest reden wij achter hem aan. Onderweg kwamen we Johan nog tegen en in colonne reden we verder totdat de diverse navigatieapparaten afwijkend gedrag gingen vertonen. Johan rechtdoor, wij rechtsaf, en een uur later reden we ineens weer achter elkaar. Dit herhaalde zich nog een keer maar daarna reden we in 1 keer goed naar het complex.

En ondanks dat we redelijk vroeg aanwezig waren waren we zeker niet de eerste, menigeen stond al op de parkeerplaats te wachten totdat de kantine openging. Klokslag 8 uur ging de kantine open en ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook wel aan toe was, het was behoorlijk frisjes op de vroege morgen ............

Eenmaal in de kantine kreeg ik het gelukkig snel alweer een stuk behaaglijker, het was even gezellig en we moesten sowieso toch wachten met loten tot 9 uur (of tot iedereen aanwezig was) dus alle tijd om even te relaxen. Maar eigenlijk wilden we maar 1 ding: zo snel mogelijk naar de stek, want dan begon het weekend pas echt.

Nadat ook de laatste deelnemers gearriveerd waren konden we beginnen met de loting, ik had de meren niet verdeeld in stekken maar in secties, 9 voor Heron en 7 voor Fox. Men kon dus zelf bepalen waar men wilde zitten, als men maar binnen de eigen sectie ging vissen. Met de hulp van Raymond was de loting net als bij de gewone wedstrijden een formaliteitje, en binnen no-time kon iedereen op weg naar de stek. Er bleek echter toch nog 1 hindernis te zijn: de slagboom werkte niet mee. En daar stonden we dan ........

Gelukkig was dit snel opgelost en was er niks meer wat ons nog tegenhield om de gelootte stek in te nemen. Het was droog, en dat is natuurlijk bijzonder prettig als je de boel gaat opzetten. Al snel zag je her en der de eerste voerbootjes op het water verschijnen, men was net als wij al begonnen om met de Fishfinder de bodem in kaart te brengen. Omdat de wedstrijd pas om 11.00 uur begon had iedereen ook nog alle tijd om rustig het bivak op te bouwen, en je zag menig tentje overeind komen.

Qua weer was het wl een heel ander verhaal dan een jaartje geleden. Toen hadden we schitterend weer, was het bloedheet en hebben we rondgelopen in onze korte broeken. Het was zweten, zweten en nog eens zweten. Deze keer was het anders: het was frisjes, zeker als je er 's nachts uitmoest bijzonder frisjes. Gelukkig bijna geen regen (op een buitje van zaterdagochtend na dan) maar iets warmer had van mij wel gemogen.

Ik zal een rondje langs de velden maken zodat je kunt zien wie er allemaal meededen en of ze wat gevangen hebben, en ik begin daarmee met Fox Lake oftewel "Etang du Renard" zoals je hieronder kunt lezen.

Fox Lake werd verdeeld in secties zoals je hieronder kunt zien, er waren totaal 7 koppels op dit water geplaatst en dat betekende dat iedereen ruimte genoeg had.

Sectie 1 en sectie 3 liggen zoals je kunt zien naast elkaar, en deze werden geloot door 4 vrienden uit Limburg die dus gezellig bij elkaar konden gaan zitten. Mark, Willem Bart en Rick komen uit de omgeving Veldhoven en hadden het prima naar hun zin, en wat eigenlijk nog veel knapper was was dat Willem op de valreep nog een bijzonder mooie spiegel van 13,8 kilo ving. Probleem was alleen dat niet helemaal duidelijk was of het nou p de valreep was of nt daarna ......... Een uitdaging voor de organisatie dus, en da's niet mijn grootste hobby eerlijk gezegd.

Aan de overkant van deze heren in sectie 2 zaten Marlon en Don, zij waren er vorig jaar ook bij (eveneens op Fox) en hadden toen een blank. Ng beter voorbereid begonnen ze aan de wedstrijd, met in hun achterhoofd de wetenschap dat de stek waar ze nu zaten vorig jaar de winnende was n de wetenschap dat Jeroen daar al een week had gevist en gevoerd. Dan zou je denken dat het niet mis kon gaan, maar het ging eigenlijk meteen al niet goed: Don werd getroffen door een serieuze oorontsteking en paracetamol was het enige wat hem op de been hield. Thuis bleek dt een slechte keuze geweest te zijn en nu is hij echt aan de beurt, maar daar hebben we het maar niet meer over. Qua vangsten was het niks: runs verspeeld en niks op de mat, jammer jammer jammer .............

Dat brengt ons dan vervolgens bij Sectie 4, hier zaten Gaby en Raymond. Ook zij zaten voor de tweede keer op Fox Lake, en na de blank van vorig jaar ging het deze keer niet beter voor vader en zoon: ook deze keer kwam er geen vis op de mat. Verder was Gaby wel de 'dealer' van Fox, want hij had een voorraadje 600 mg paracetamol tabletten waar zowel Don als ikzelf dankbaar gebruik van hebben gemaakt, dus van ons had een visje ook wel gemogen hoor! Helaas zat het er ook deze keer weer niet in.

En dan komen we bij sectie 5, hier zaten Wilco en ik. Vooraf had ik al meerdere keren tegen Wilco gezegd dat ik alles best vond, maar gn 3 en gn 5, maar waarschijnlijk vraag je er dan een beetje om. We mochten als laatste een lootje trekken, en alleen 5 en 7 zaten er nog in. 7 zou top zijn, maar Jerry was ons net voor en die verwees ons met een smalend lachje naar stek 5 ............ Zucht! Aangekomen op de stek snel de spullen bij Gaby uit de bus gehaald zodat hij ook verder kon en hebben we het kamp opgezet.

Ondertussen werd ook de inwendige mens niet vergeten natuurlijk, Wilco haalde ook deze keer weer alles uit de kast. Jammer genoeg was ik vanaf donderdagmiddag al niet zo lekker, en hoewel ik vrijdag echt mijn best deed was het 's middags toch definitief gebeurt. De hengels zijn er tot zaterdagmorgen ook niet meer uit geweest, het zat er echt even niet in.

Mede dankzij de 600'ers van Gaby ging het zaterdag wel weer een beetje met me en konden we er toch nog wat van maken. De eerste en enigste vangst was een mooie kreeft, die hebben we maar weer snel en vooral voorzichtig terug gezet.

Ik had ook onze onderwatercamera meegenomen om te kijken of we nog wat leuks konden zien onder water, en omdat ik vrijdag de fut niet had om hem erin te zetten moest hij er zaterdag koste wat kost toch in. Na een spannend moment (is het waadpak cht waterdicht?) werd de camera geplaatst, dit ging niet meteen goed maar uiteindelijk hebben we toch leuke dingen voorbij zien komen en heb ik toch nog een leuk filmpje kunnen maken. Blijft toch schitterend om naar te kijken (klik maar op het plaatje met de snoek).

Wilco heeft zich in ieder geval heerlijk uit kunnen leven met zijn nieuwe houtkachel (brandt als een tierelier maar vernield geen enkel grassprietje wat eronder zit) en ondanks mijn gemekker hebben we zeker wel een lekker weekend gehad. Jammer dat er geen vis uit is gekomen bij ons. Zoveel kwaliteit ...............

En dat brengt ons naar sectie 6, hier zaten Leo en zijn vader. Ook zij hadden een stek met mogelijkheden, en ze hebben ook 2 of 3 runs gehad maar slaagden er toch niet in om een visje te landen. Ze hadden er in ieder geval zin in, dat bleek wel uit het feit dat ze

's morgens om 3.00 uur al op Abbey arriveerden (rekenfoutje). De enige klacht die ze hadden ging over de vlotheid in het restaurant, maar de uitdrukking "met de Franse slag" is misschien wel op Abbey ontstaan, en dan viel het eigenlijk nog wel mee denk ik.

Tot slot komen we dan in sectie 7, de stek die ik begeerde maar die onder mijn snufferd vandaan werd gegrist door Jerry. Een mooie stek met veel mogelijkheden, we wisten allen dat er aan de overkant een mooi open plaatje lag waar we vorig jaar meerdere keren vis hadden gespot. Rob en Jerry wisten dat ook en hebben de stek aan de overkant ook zeker bevist, maar helaas was dit jaar alles anders. Uiteindelijk wisten ze zaterdagnacht dan toch nog een visje te vangen van 10.850 gram, en dan ons wakker bellen alsof wij dat leuk zouden vinden   Het was zeker niet moeders mooiste maar wel een vis die zeker meetelde.

Tot zover dus Fox lake, 14 vissers en slecht 2 vissen waarvan er bij eentje nog even de vraag was of hij zou meetellen ............. matige score dus!!

Dan maar even kijken op Heron, zou men het hier beter gedaan hebben??

Heron Lake (Etang du Heron) werd eveneens verdeeld in secties zoals je hieronder kunt zien, er waren totaal 9 koppels op dit water geplaatst en dat betekende dat iedereen ook hier ruimte genoeg had.

Sectie 1 op Heron werd geloot door Rob, die helaas op de valreep toch niet met zijn zoon kon vissen maar gelukkig nog wel in Jan een goede vervanger kon vinden.

Het zat ze echter niet mee, er druppelden diverse vangstberichten van Heron binnen maar bij hun bleef het stil ondanks dat ze toch een mooie plek hadden geloot. De stemming was er niet minder om, maar je komt natuurlijk naast de gezelligheid toch voor een vis!

Zelfs de tips van Jeroen konden de beide heren niet verder op weg helpen, en uiteindelijk bleven ze dan net als vele anderen toch steken op een dikke vervelende "nul".

Sectie 2 op Heron werd bezet door de heren Kees en Ron, inmiddels bekende gezichten bij onze wedstrijden en dat is natuurlijk leuk. Ook deze wedstrijd paraat met de beste bedoelingen, en ongetwijfeld alles geprobeerd maar toch geen visje kunnen vangen. Jammer maar helaas ......... Wel een mooie stek ook, dat dan weer wel. Maar duidelijk de verkeerde kant van het meer zoals later zou blijken.

Op een gegeven moment werd het Kees duidelijk allemaal even teveel .......... slaap lekker!

En dus gaan we maar door naar sectie nummer 3, hier zaten Mario en Jeffrey Pieters. Toen ik tijdens mij fietstochtje bij ze langs kwam waren ze druk bezig met het opnieuw uitvaren van de rigs, en dat ging ze wel soepel af. Maar ondanks deze gesmeerde samenwerking en ondanks de goede moed kregen ook deze heren geen visje op de mat. Zo jammer ........

En zo belanden we dan op sectie nummer 4, hier zaten Hans en Maarten en dat zijn jongens met toch wel veel Abbey ervaring. Zij hadden dan ook al vrij snel een vis op de mat, en zoals je kunt zien is vooral die spiegel van Maarten een super mooie vis!

Hieronder de spiegel van Maarten met een gewicht van 14.400 gram. Ik vind het echt een schitterende vis, goed gedaan!!

En hier de spiegel van Hans, je moet er even je warme bed voor uit maar dan heb je wel wat! De vis woog 13.625 gram, niet slecht!!

Ondanks de hoge verwachtingen die ik van de heren had bleef het verder stil bij ze, en dat was jammer natuurlijk. Maar het viel ook allemaal niet mee, en al met al mogen ze met zulke vissen best wel tevreden zijn.

Dat brengt ons vervolgens richting sectie 5, hier zat Johan van Ooijen met zijn maatje Haico. Ondanks alle inspanningen lukte het hun niet om een vis te vangen. Johan runt momenteel een nieuw bedrijfje (All in Partikels) en hij heeft me met betrekking tot partikels het n en ander gedemonstreerd en uitgelegd aan de waterkant, met name de boekweit vond ik er wel erg goed uitzien. Nooit eerder gezien maar bedankt voor de uitleg.

Voor het gemak pak ik ook stek 7 gelijk even mee, hier zat Remy (links op de foto) met zijn maatje en daar ben ik helaas niet geweest, simpelweg omdat ik tijdens mijn fietstocht niet in de gaten had dat dr ook nog een koppel zat. Helaas ook voor hun geen vis maar verder ongetwijfeld ook een lekker weekend gehad.

Nou weet iedereen ondertussen wel dat er behoorlijk is gevangen, maar ondertussen komen we al bij sectie 6, hadden we 7 al gehad en hebben we nog steeds niet veel vis gezien. Helaas bracht sectie 6 daar deze keer ook geen verandering in, ook Gert en Dave keken al weken naar deze wedstrijd uit en begonnen er met de beste bedoelingen aan, maar het zat ze niet mee. Bij de buren hebben ze genoeg vis gezien maar hun eigen mat bleef kurkdroog, uitgezonderd tijdens de regenbui van zaterdagochtend. Jammer mannen, volgende keer beter!!

De volgende sectie is nummer 8, maar omdat het wat beter in mijn verhaal past begin ik even bij stek 9. Werd hier dan vis gevangen?? Stek 9 werd bezet door Johan en Sven, en toen ik bij ze aan kwam lopen om even Johan zijn fiets te lenen zag ik al een glimlach van oor tot oor: Johan had vis. En ook nog een bijzonder mooie vis. Voordat ik daar naartoe gaan moet gezegd worden dat ook deze heren een prima stek hadden en ze hadden het prima voor elkaar zoals je kunt zien.

De eerste vis was voor Johan, zoals je kunt zien een schitterende vis van 13.225 gram. Mooie start!!

Hierna was het de beurt aan Sven met een 'bijna leder' van 10.650 gram.

De volgende was weer voor Johan: een schub van 6.075 gram. Huh, zitten die daar ook of heb je die uit onze polder meegesmokkeld??

Daarna ving hij wel een bijzonder mooie vis: een volschub van 11.250 gram, ik vind het echt een plaatje!

De volgende was wederom voor Johan, een eveneens 'bijna leder' van 12.175 gram. Mooie vis, binnenkort ook in Almere :-)))

.En de laatste vis was voor Sven, wederom een 'bijna leder' van exact 16.000 gram.

Sven stuurde ook nog een filmpje naar me toe, ik heb hem iets ingekort en je vind hem hieronder. Overigens jammer van die opmerking aan het einde van de film  ..................

Deze mannen hadden dus duidelijk een goede plek, maar daarnaast moet je ze ook nog kunnen verleiden tot een aanbeet natuurlijk en dat hebben ze prima gedaan. Zou dit resultaat genoeg zijn voor een overwinning in de wedstrijd???????

Want uiteindelijk komen we nu in sectie 8 bij Marco en Jeroen, en de reden dat ik die even oversloeg is natuurlijk niet zonder reden. Op deze stek werd namelijk ook gevangen, en nog behoorlijk ook. Qua aantallen niet veel meer dan op sectie 9, maar qua gewicht was het hier toch wel bingo. Ook hier weer een mooie ruime stek met veel mogelijkheden, mede ook door het beperkte aantal deelnemers op Heron.

Maar het gaat natuurlijk om de vangsten, dus de hoogste tijd om ze te laten zien lijkt mij. De eerste vis was voor Jeroen, hij ving een bijzonder mooie schub met een gewicht van 16425 gram.

De volgende was wederom voor Jeroen, deze keer een spiegel van 8475 gram .........

........ gevolgd door nogmaals een spiegel voor Jeroen, deze keert met een gewicht van 8.875 gram.

Omdat deze vissen kort achter elkaar kwamen konden ze mooi samen op de foto

Vervolgens ging Jeroen gewoon lekker door, de volgende was een mooie spiegel van 15.300 gram.

En tot slot kwam dan het klapstuk van de heren: bijna gelijktijdig kwamen er 2 gigantische vissen uit, voor Jeroen een spiegel van 21.275 gram (ruim 42,55 pond) en voor Marco eentje van 24.050 gram (48.1 pond). Zoals je kunt zien beste bakken, ik heb er dan ook maar een paar foto's van geplaatst.

Al met al is denk ik wel duidelijk waar dit weekend de vis lag, al wil ik met deze constatering zeker niks afdoen aan de prestaties van de beide laatstbesproken teams. Dat de vissen er blijkbaar zitten betekend natuurlijk niet automatisch dat je ze ook vangt, daar moet je wel wat voor doen natuurlijk. Wat ook opviel was dat alle vissen nog vol met bloedzuigers en dergelijke zaten, dat betekend dat ze eigenlijk nog vrij passief op de bodem liggen en gezien de watertemperatuur (graadje of 5) is dat niet verrassend.

Het zal in ieder geval de komende dagen wel druk zijn op deze stekken .........

De wedstrijd was afgelopen, wat nog restte was de prijsuitreiking. De prijzentafel was ook deze keer weer volledig verzorgt door "Hengelsportparadijs De Snoekbaars" en het zag er weer prima uit. Daarnaast had de firma Boedha Baits 2x 5 kilo bollen beschikbaar gesteld voor de grootste vis, ook dat is helemaal goed natuurlijk!!

Langzaamaan verzamelden alle deelnemers in de kantine en werd er nog even gezellig nagepraat onder het genot van een lekker bakkie koffie en de bestelde croissants en chocoladebroodjes voordat we aan de prijsuitreiking zouden beginnen.

Er was echter wel een probleempje met de vangsten op Fox ........

2 vissen, en toch een probleem, het blijft knap. Het probleem zat hem erin dat de wedstrijd duurde tot 9.00 uur en de laatste vis was gehaakt vr 9 uur ..... of was het nou net n 9 uur. Uiteindelijk heb ik na hoor en wederhoor besloten de vis toch te diskwalificeren, ik vond het echt bijzonder vervelend maar zou het de volgende keer weer net zo doen. Overigens ben ik er van overtuigd dat zoiets altijd een probleem blijft, was ook wel weer erg toevallig allemaal. Ondanks alles heb ik de heren gelukkig vandeweek nog wel iets anders aan kunnen bieden als een pleister op de wonde.

Hiermee was wel de winnaar van Fox bekend:

De winnaar van Fox "KCA goes Abbey 2013":

Jerry Johansen.

en hij won hiermee een hele mooie schaal en een bijzonder mooie JRC tent.

De overige prijzen werden verloot, Leo ging naar huis met een stoel en Ikzelf met een marker rod van JRC. Uiteindelijk kreeg Jerry met zijn schub ook nog de prijs voor de grootste vis van Fox, een zak bollen gesponsord door Boedha Baits. Deze zak boilies belandde uiteindelijk weer bij de jongen wiens vis gediskwalificeerd was, een mooi gebaar!

Dat bracht ons dan vervolgens bij de prijsuitreiking van de winnaars van Heron. We hadden hiervoor 4 prijzen beschikbaar, en de vierde prijs ging naar Marco met een totaalgewicht van 24.050 gram. Hij won behalve een mooie trofee een mooie JRC marker rod.

De derde prijs met een totaalgewicht van 26.675 gram ging naar Sven, hij won naast een mooie beker een JRC stoel.

De tweede plek was voor Johan met een totaalgewicht van 42.675 kilo. Hij won een hele mooie rodpod

Tussendoor mocht Marco nog een keertje naar voren komen om zijn prijs voor de grootste vis in ontvangst te nemen, ook hij kreeg een zak bollen gesponsord door Boedha Baits.

En dan rest uiteraard alleen nog maar de winnaar, met een totaalgewicht van maar liefst 70.325 kilo:

de winnaar van Heron "KCA goes Abbey 2013":

Jeroen Schildkamp.

En daar valt natuurlijk helemaal niks op af te dingen! Naast een hele mooie schaal ook voor Jeroen een schitterende JRC tent, je hebt hem verdiend en ik hoop dat je er heel lang plezier van zult hebben.

Tot slot kregen alle deelnemers als aandenken nog een gegraveerde sleutelhanger mee en daarmee was dan weer een einde gekomen aan een wedstrijd op Abbey Lakes, ik denk als ik terugkijk dat we uiteindelijk toch nog wel mazzel hebben gehad met het weer. Het was wel koud maar niet guur, en het was droog, da's ook wel zo prettig.

Uiteraard Jeroen en Dennis weer bedankt voor het wegen en het rondbrengen van de broodjes (volgende keer wel wat eerder aub ) en alle deelnemers bedankt voor jullie enthousiasme.

Op de terugweg naar huis werden we via de 'App' veelvuldig getrakteerd op foto's van de schaal van Jerry (net als vorig jaar overigens) en daar hadden we een passend antwoord op

Gaandeweg kwamen we ook nog de nodige winterse tafereeltjes tegen, als je dat zo ziet dan kan je alleen maar concluderen dat we met het weer echt mazzel hebben gehad. Ondanks dat met eind maart was en normaal gesproken een stuk minder koud is.

Tot slot dan ook nog even een bedankje richting Jeroen maar vooral ook Marjon van karpervijver.nl voor de hulp bij het reserveren van deze meren, dat ging allemaal weer prima zo!

Tevens is er door Karpervijver een leuk filmpje gemaakt, terug te vinden onder deze link: http://www.youtube.com/v/c2DfTvczYAo

Nou, al met al is het weer een behoorlijk verhaal geworden, misschien weer tot volgend jaar.