"De winterwedstrijd van 2013"

Iedere keer weer ben ik benieuwd of er animo is voor een winterwedstrijd, iedere keer weer denk ik dat het misschien wel gedaan is met dit leuke concept omdat slecht weer bijna gegarandeerd is, maar ook voor de vijfde editie liepen maar liefst 14 teams weer warm. Met andere woorden: geen probleem, de 5e editie van de winterwedstrijd kon van start gaan. De inzet was de wisseltrofee: wie zou hem deze keer mee naar huis nemen?

Het weer blijft dan natuurlijk wel een belangrijke factor, medio januari hadden we een behoorlijk winteraanval en lagen alle plassen en vaarten helemaal dicht. Dan wordt het even spannend, maar de vooruitzichten waren gunstig: het ging dooien en regenen, en deze combinatie maakt doorgaans korte metten met het ijs. Deze keer was dat niet anders, in 'no-time' was het ijs verdwenen en lachte het geluk ons toe. Daarbij waren de vooruitzichten uitstekend: koud (ok, dat mag in de winter), droog en vooral niet teveel wind. Super dus!

De dagen voorafgaand aan de wedstrijd waren echter wel wat onstuimig, het begon weer te sneeuwen en er kwamen wat berichten binnen over ijs op de plassen. Nou zijn de vaarten voor de Winterwedstrijd 'leading', maar het moest natuurlijk allemaal niet te gek worden. Een blik op n van de diverse weersites stelde me echter gerust: het kwam zeker goed, de winterwedstrijd zou zeker doorgaan. Dat klopte inderdaad (zij het op de valreep), maar het weer werd toch iets anders dan ik verwacht had .......

Want toen ik op de ochtend van de wedstrijd mijn bed uitrolde en naar buiten keek schrok ik toch wel een beetje: het sneeuwde! En niet zo'n beetje ook, jongejonge. Maar goed, auto ingeladen, snel een ontbijtje en een bak koffie en onderweg naar Lelystad. Dat was even wennen, bij de eerste de beste echte bocht ging ik al een hele andere kant op dan ik in gedachten had en belandde bijna op een vluchtheuvel. De A6 was n groot sneeuwveld waarop geen lijn meer te bekennen was, maar ik had mijn waarschuwing gehad en verder verliep de reis gelukkig goed, ik kwam veilig n op tijd op de stek aan.

En voor een meldde de teams zich bij mij voor de laatste instructies (gevangen vis moest gefotografeerd worden met een VISpas duidelijk in beeld) en het viel me op dat er gaan 'wegblijvers' waren, alle teams waren aan de waterkant verschenen. Je zult begrijpen dat dit wel de winterwedstrijd van de sneeuwfoto's is geworden maar we hadden dan ook allemaal een super mooi decor om ons heen. Ik zal beginnen met mijn eigen team, we hebben een paar leuke foto's gemaakt van een heerlijk weekend (ondanks alles).

Verslag van Team TWEK (Tering Wat Een Kou).

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er de eerste uurtjes toch wel een beetje de balen van had, ik had dit weer echt niet verwacht en was er eigenlijk ook zeker niet goed op voorbereid. Geen benzinebrander of kachel voor wat warmte (wel wat gasbranders maar met deze kou werkte de ene niet best en van de andere was de gasbus leeg) en ook een tent was wel comfortabel geweest. Handschoenen zijn nooit weg (gelukkig kon ik van Jerry een paar lenen) en een regenjas is ook wel handig ipv een jas die alle sneeuwvlokjes uitstekend absorbeert. En dan nog die koude tenen, vreselijk.

Slechte zaak zo'n voorbereiding, ik weet het ......... Maar het was dan ook wel extreem, zo extreem zelfs dat ik mezelf voornam dat dit de laatste winterwedstrijd van de KCA zou zijn. Wat een drama!

Zoals je op de foto's kunt zien was het echt koud en was alles bedenkt met sneeuw. Zelfs mijn voerboot gaf geen krimp meer, pas nadat hij thuis op temperatuur was gekomen deed hij het weer (net als ik). Maar toen de hengels eindelijk op hun plek lagen kwam ook de stemming weer een beetje terug: het was opgehouden met sneeuwen en de kippetjes (onze winterwedstrijd traditie) konden op het vuur. En een vuurtje stoken is aan Wilco zelfs in de winter wel besteed: het brandde als een tierelier .

Ondertussen vermaakten sommigen van ons zich met andere dingen (zie foto onder), Rob had een heuse sneeuwbrasem gemaakt. Mooi hoor, lekker bezig weer!

En omdat het weer een beetje opknapte kwam ook bij mij de stemming langzaam maar zeker weer terug, het was weer gezellig als vanouds en ook de vangsten waren weer als vanouds: behalve een brasem kwam er verder geen vis op de mat.

Het sneeuwparadijsje waar we verbleven veranderde ondertussen in een modderpoel, maar dat mocht de pret niet drukken. Het hoogtepunt liet niet lang op zich wachten: de kippetjes waren gaar! Nadat we deze als een stel Neanderthalers hadden genuttigd kwam het einde dan de wedstrijd langzaam maar zeker in zicht. Het was nat en koud, maar het was zeker een belevenis geweest deze keer. En toch wel uniek denk ik.

Team "Echte mannen gaan laat naar bed".

We hadden ook een aantal debutantenteams wat deelnam aan de wedstrijd, n van hen waren de mannen van team "Echte mannen gaan laat naar bed". Ze kwamen van ver, maar toch hadden ze een hele mooie stek geclaimed aan de Hoge Vaart.

Leuk detail was dat een ander team er vooraf een korte proefsessie had gedaan op zoek naar de vis, en dat zij na een snelle vangst de stek wilden claimen voor de wedstrijd. Helaas waren zij dus te laat, maar dit gegeven was wel een leuke mededeling voor de 'rechtmatige' stekeigenaren. Er zat duidelijk vis! Althans: toen wel!

Want helaas was de vis er duidelijk niet toen zij er waren en daarom bleef k bij hun de teller uiteindelijk op nul. Althans, ze hadden wel een meeuw gevangen die zich in de lijn had gedraaid, maar deze kwam gelukkig weer snel en ongeschonden los.

Al met al bracht dat de stand op 1 brasem en 1 meeuw, op naar het volgende team dan maar ......

Ook hier overigens schitterende plaatjes in de sneeuw, het ziet er echt allemaal super uit mannen!

Team "de IJsballen"

Nog een debutantenteam met de winterwedstrijd waren de mannen van team "De IJsballen". Ook zij hadden een mooie plek uitgezocht bij een brug over de Lage Vaart, en hoewel zij alles uit de kast hebben gehaald bleef de score ook bij hun steken op nul.

Weliswaar kwam er een behoorlijke sneeuwkarper op de foto, maar helaas is er geen VISpas op de foto te zien, en dat was wel de voorwaarde om een dergelijke foto te kunnen goedkeuren. Helaas, ook team " De IJsballen" dus alsnog 'zero points'!

Wel mooi gemaakt overigens .......

Team "Rene"

Team Rene is wel een team waarvan n van de deelnemers al eerder mee had gedaan, voor de ander was het de vuurdoop. Of het de debuterende Rene echt bevallen is weet ik niet. Hij zei desgevraagd van wl maar op de foto hieronder hoor ik hem bijna denken: "waar ben ik aan begonnen".

Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar ook zeker in de ochtend wel last van heb gehad, gelukkig ging het daarna met mij snel beter, en hopelijk met hem ook.

De teller bleef echter op nul bij de heren, dus we zitten nog steeds op 1 meeuw en 1 brasem ....... Wel weer mooie plaatjes!

Team "Die Biggie Fisherman".

Ng een debuterend team met de winterwedstrijd was het team van Don en Marlon. Iedereen die Marlon kent weet dat hij eigenlijk een Eskimo is, dus die is wel wat gewend qua weer.

Dat geldt helaas duidelijk niet voor zijn maatje Don die toch wat moeite met die witte rommel had. Bij het benaderen van de stek was hij vergeten dat sneeuw ook glad kan zijn, en hij gleed aangekomen op de stek in een onbewaakt moment met de auto de berm in

waarna hij vervolgens tot aan zijn as vastzat in de zachte grond. Geen beweging meer in te krijgen, dus moest de bergingsdienst eraan te pas komen. En dat is natuurlijk geen prettig begin van de wedstrijd ....... En los van dit gezeur ook voor deze heren weliswaar een paar mooie plaatjes, maar helaas gn vis. Jammer hoor, volgende keer beter!!

Team "de zwagers"

Ook Rody en Mark (winnaars 2011) deden deze keer weer mee, zij waren het die een succesvolle proefsessie hadden en vervolgens hoorden dat deze stek reeds vergeven was. Uiteindelijk belanden ze weer op de stek waar ze destijds in 2011 gewonnen hadden, maar helaas leverde die stek geen aanbeet op. In de middag belden ze mij op met de vraag of ze mochten verkassen, ik vond dat geen probleem maar snapte alleen niet waar ze zin in hadden. Toch snap ik het na het zien van onderstaande foto wel: niks geen tent, gewoon op een stoeltje naast de hengels en reageren op de eerste de beste tik. Zo kan het ook ........

Helaas leverde ook de tweede stek geen vis op, maar toch leuk om dit nog even te zien. Klasse hoor!

Team "F1rtsline services"

Team "F1rstline services"(voorheen Team Shimano) heeft wel al wat ervaring met de winterwedstrijd, maar ook zij waren blij verrast met alle sneeuw die 's morgens over ons neerkwam. Zoals je hiernaast kunt zien waren zij wel wat beter op de omstandigheden voorbereid, want met een kachel zoals hiernaast afgebeeld zou je bijna gaan denken dat je lekker thuis op de bank zit.

Maar ondanks l deze luxe slaagden ook zij er niet in om een vis te vangen, helaas bleef de teller ook bij hun op nul staan. Jammer maar helaas. Toch hebben ze zich wel aardig vermaakt gedurende de wedstrijd, zij hebben namelijk een heuse sneeuwpop gemaakt en er een leuk plaatje van gemaakt. Grappig is het zeker, maar punten levert het helaas niet op. Jammer, volgende keer beter maar weer.

Team "De slappe tosti's".

Een ander debutantenteam was het team: "De Slappe Tosti's". Oorspronkelijk zouden ze met 4 man aan deze wedstrijd deelnemen, maar helaas kwamen 2 teamleden niet opdagen. Ze zijn naar ik heb begrepen nog wel even langs geweest voor wat morele support maar daar bleef het verder bij.

Of de tosti's uiteindelijk echt slap waren weet ik eigenlijk niet, feit is wel dat ook zij geen visje wisten te vangen. Wat rest zijn ook bij hun de mooie plaatjes en de fantastische (kuch) ervaring.

Team "Chaos"

Team Chaos deed al vanaf het begin zijn naam eer aan: al vrij snel ontdekte Marco dat hij de zender van zijn voerboot vergeten was, en dus kon hij in dat fijne weer opnieuw naar huis om hem op te halen. En heeft al die extra moeite nog wat opgeleverd? Nope, helaas voor Marco en Jeroen hebben ze dit jaar te vroeg gepiekt. Al een aantal vissen kwamen de afgelopen tijd op de mat, maat tijdens de winterwedstrijd wou het helaas ook bij hun niet lukken. Zij eindigden ook op een mooie 'nul'.

Team "The Jack's".

Team "The Jack's" besloot op het allerlaatste moment nog mee te doen, en aangezien de plek van hun keuze nog vrij was was dat geen enkel probleem. Maar kwam er resultaat? Nope, ook deze heren kregen het iet voor elkaar om een visje te vangen. Jammer maar helaas. Gelukkig hebben we de foto's nog, hieronder een hele mooie vind ik zelf:

Team "Grain Baits".

Maar werd er dan helemaal niks gevangen? Jawel, net als vorig jaar was Team "Grainbaits" het team wat de winst binnen haalde. Vorig jaar dan weliswaar met iets meer overtuiging (we werden vorig jaar echt verpletterd door hun score van 12 vissen) maar toch kan je zeggen dat ze met kop en schouders boven ons uitstaken aangezien zij de enige waren die karper op de mat kregen. 2 stuks, dus het was ook bij hun niet wild, maar toch ...... en 1 van die vissen was nog een beste ook, zie de plaatjes hieronder:

Ik denk dat oo deze foto's duidelijk maken hoe de weersomstandigheden waren op deze dag. Ook dit team had zich in ieder geval goed voorbereid met een lekker kachel, maar verder kan je goed zien dat het toch wel een beetje afzien is geweest.

Zoals je kunt zien is dit toch wel een bijzonder mooie winterschub, het gewicht weet ik niet maar het is een mooie vis. VISpas netjes in beeld, dus deze foto keuren we helemaal goed. Je kunt ook goed zien dat 's middags af en toe het zonnetje ook nog even doorkwam. Overigens hadden de heren ook nog 2 voorns aan de haak, maar daar kwamen ze pas achter bij het inhalen .....

De prijsuitreiking.

Uiteindelijk verzamelden we allemaal weer bij de Mac Donalds, ik vond het leuk dat bijna iedereen toch even deze kant opkwam, ondanks dat ik weet dat het voor sommigen wel even een behoorlijk ritje is, zeker met dit weer. Omdat we allemaal met kleine clubjes tegelijk binnen kwamen liep de bediening door Natasja (vriendin van mijn dochter) als een speer, volgens mij was er maar 1 dingetje mis en dat is wel eens anders geweest. Maar ach, wat maakt het uit.

We begonnen de prijsuitreiking met Marco, hij was degene die als eerste in 2013 een foto had geplaatst in het KCA caf, en hoewel ik daar deze keer geen prijs op had gezet meende ik hem toch even in het zonnetje te moeten zetten, ook al omdat ik weet dat hij dat doorgaans geweldig vind . Hij ontving een leuke beker, een spel kaarten en en paraplu van de vereniging en ook nog een mooi molentje voor op een kunstaashengeltje.

En dan tot slot restte er niks anders dan de winnaars even naar voren te halen en te feliciteren met hun welverdiende overwinning. Zoals bekend zijn er met deze wedstrijd geen grote prijzen omdat controle van de vangsten eigenlijk niet te doen is, maar hebben we wel een mooie wisselbeker die ze inmiddels voor de tweede keer mee naar huis ogen nemen.

Omdat Huub (links op de foto) en zijn maatje Sven degenen waren die daadwerkelijk een vis op de mat hadden gekregen namen zij namens het team de wisselbeker in ontvangst.

Tja ...... niks op af te dingen, gewoon bijzonder goed gedaan. Zoals gezegd minder verpletterend dan de vorige keer, maar als je als enige daadwerkelijk karper op de mat weet te krijgen doe je duidelijk iets goeds en is de overwinning duidelijk op zijn plek.

Nog 1x winnen en de beker mag blijvend mee naar huis, dus doe jullie best volgend jaar!!!

De winnaars van de winterwedstrijd 2013: Huub van team "Grainbaits".

En dus zit ook de winterwedstrijd van 2013 er alweer op: het was er eentje waar je van droomt, maar die als je er dan middenin zit eigenlijk toch wel een beetje op een nachtmerrie lijkt (voor mij dan). Inmiddels ben ik de koude tenen, de sneeuw en de koude wind weer vergeten en kijk ik terug op een unieke gebeurtenis (en een fantastische gegrilde kip). Een witte kerst hebben we zelden, maar ook dit zal niet snel op deze manier herhaald worden. Gelukkig hebben we de foto's nog, tot volgend jaar maar weer!!

Tot slot dan nog de officile uitslag: