de "Nacht van Almere 2005":    23 / 24 juli 2005

Het organiseren van een wedstrijd was toch wat meer werk als wat we vooraf verwacht hadden, maar uiteindelijk was het dan toch zo ver: zaterdagochtend 23 juli 07:15. Marc en ik waren al vroeg naar de waterkant gegaan om te voorkomen dat anderen op het parcours zouden gaan zitten. Bij aankomst bleek dit niet het geval te zijn, en we konden beginnen met de stekken uitmeten en de paaltjes en afzetlinten plaatsen. Nadat we hiermee klaar waren konden we gaan vissen. Marc (met een C) werd om 13:00 uur afgelost door Mark (met een K), want hij moest helaas werken. Nadat ik hem thuisgebracht had heb ik mijn zoon opgehaald, want die zou de rest van de dag / nacht met ons mee vissen.

Omstreeks 15:00 arriveerde de eerst deelnemers, maar omdat we nog even moesten wachten op 2 deelnemers die hun vergunning waren vergeten moest de loting nog even wachten. Nadat zij wederom met vergunning gearriveerd waren werd er snel geloot en kon men naar de stekken. Opvallend trouwens dat de hoekstekken er na 4 lootjes al uit waren. Feitelijk zou de wedstrijd om 17:00 uur beginnen, maar omdat iedereen rond 16:00 uur de tenten en hengels al had staan, werd besloten dat de wedstrijd om 16:15 begon.

Hoewel wij zelf tot dan toe slechts 1 mislukte run hadden gehad, had ik er wel vertrouwen in. De kwaliteit van de koppels was dusdanig dat ik voor donker nog wel verwachtte te moeten wegen en meten. Er gebeurde echter niks. Het was lekker weer, dus oké, maar het werd wel tijd voor wat spanning. Bovendien had één van onze sponsors een prachtige wisseltrofee beschikbaar gesteld voor de winnaars, en die trofee moest er natuurlijk wel uit! Maar goed, de piepers bleven zwijgen, behalve dan op het moment dat er een bovenmodaal plezierjacht voorbij kwam varen. Zeker 4 lijnen werden door dit slagschip opgepikt, het klonk als muziek.........

Nou is het absoluut niet mijn bedoeling om op deze site allerlei technieken te gaan bespreken, maar het gebruik van toplood is in de Vaarten van Flevoland essentieel om dit soort problemen te vermijden. Maar als je toplood gebruikt, moet je het wel op de juiste manier doen. Als je op deze link klikt kan je lezen hoe je (volgens mij) je toplood op de juiste manier gebruikt, en waarom.

Het begon inmiddels te schemeren, en er was tot dan toe slechts 1 vis gevangen. De vanger van deze vis was mijn zoon, maar aangezien wij zelf niet meededen voor de wedstrijd bleef de competitie staan op 0. Nadat de muggen massaal op de diverse kampementen neerstreken was het tijd om de tent in te gaan. Goed, overdag was het dus niks, maar 's avonds moest het dan toch gaan lopen. En inderdaad, om 00:15 ging wederom de pieper van mijn zoon af, en nummer 2 werd geland. Maar de officiële stand bleef dus op 0. En hoewel ik er nog steeds van overtuigd was dat onze koppels kwalitatief toch echt van een zeer behoorlijk niveau waren, bleef het stil. Het zal toch niet ............ !!

Om 9:00 was de wedstrijd afgelopen, en helaas, geen enkele vis gevangen. Dat werd dus prijzen verloten. Waarom er niks gevangen is laten we maar in het midden, want 8 koppels is 8 meningen, maar jammer was het wel. Een beetje competitie kan nooit kwaad.

De prijsuitreiking vond plaats in de kantine van de manege van Lies Beuker in Almere Buiten. Iedereen kreeg bij binnenkomst door ons een kop koffie aangeboden, en nadat alle deelnemers waren gearriveerd kon de verloting van de prijzen beginnen.

Omdat we de wisseltrofee toch een plaats moesten geven, werd besloten om hem aan Mike uit te reiken. Officieel deed hij dan wel niet mee, maar hij was wel de enige die 2 karpers had gevangen. Hopelijk wordt er volgend jaar echt om de wisselbokaal gestreden, en gaan we dan een spannende wedstrijd tegemoet.

Met de prijzentafel waren wij trouwens zeer tevreden. De prijzen waren voor een deel beschikbaar gesteld door onze hoofdsponsor  "Zodiak hengelsport". Bovendien had "PSST-baits"  (een nieuwe bait-range) voor ieder koppel een emmer boilies beschikbaar gesteld. Uiteraard zijn zij (net als wij) zeer benieuwd naar de vangstresultaten van deze nieuwe boilies, en afgesproken is dat deze vangstresultaten even aan ons gemeld worden. Deze mensen achter "PSST-baits" hadden trouwens ook de schitterende wisselbokaal beschikbaar gesteld  (zie foto linksboven).

Uiteindelijk hebben we degene die dmv loting als eerste een prijs mocht uitzoeken als winnaar gehuldigd, en het was één van de deelnemers van ons jongste koppel, Mike van Heije. Hij koos voor de set van 4 optonics met draadloze ontvanger. We hopen dat hij er nog veel plezier aan mag beleven. Vervolgens werden de overige prijzen verloot, en nadat iedereen van een prijs was voorzien zat "de Nacht van Almere 2005" er op. Aan de reacties hebben wij gemerkt dat iedereen ondanks het magere resultaat erg enthousiast was, en daar zijn wij heel erg blij mee.

Ik zou zeggen: tot de volgende keer.